Khadimul Qur'an

"Dan berkata Rasul: ' Ya Tuhanku sesungguhnya kaumku
menjadikan Al Qur'an itu sesuatu yang ditinggalkan'
(Al Furqon -25- :30)
"Dan Orang-orang Kafir berkata: ' Janganlah kalian
mendengarkan Al Qur'an ini dengan sungguh-sungguh dan
buat hiruk pikuklah terhadapnya agar kalian dapat
mengalahkannya'
(Fushilat -41- : 26)

Kamis, 01 Oktober 2009

Syurga dan neraka

1. Pembalasan itu sesuai dengan perbuatan bukan menurut angan-angan

Seluruh kegiatan orang beriman adalah ibadah. Pemberian imbalan (pahala) atas aktifitas ibadah adalah sesuatu kenyataan. Pahala bagi aktifitas ibadah bukan angan-angan dan bukan janji-janji kosong para Rasul. Jika manusia melakukan kebaikan maka Allah berikan kebaikan, begitu juga jika manusia melakukan keburukan, Allah balas keburukan tersebut. “ (Pahala dari Allah) itu bukanlah menurut angan-anganmu yang kosong dan tidak (pula) menurut angan-angan Ahli Kitab. Barangsiapa yang mengerjakan kejahatan, niscaya akan diberi pembalasan dengan kejahatan itu dan ia tidak mendapat pelindung dan tidak (pula) penolong baginya selain dari Allah Barangsiapa yang mengerjakan amal-amal saleh, baik laki-laki maupun wanita sedang ia orang yang beriman, maka mereka itu masuk ke dalam surga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun (An Nisa: 124)”.
2. Neraka

Neraka adalah tempat bagi manusia dan Jin yang melakukan Aktifitas keburukan dan Kekejian dan mereka tidak bertaubat kepada Allah atas kealfaannya. Panca indera yang diberikan Allah tidak dipergunakan sebagaimana keinginan pemberinya. Tempat yang tidak ada sedikit pun kenyamanan di dalamnya. Kepedihan, penyesalan dan jeritan menghiasi pemandangan di dalam neraka “ Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai (Al A’raf: 179)”

3. Syurga

Syurga adalah tempat bagi manusia yang melakukan aktifitas kebaikan. Tempat yang penuh kedamaian, kebahagian dan kesantausaan. Pujian dan Penghormatan adalah aktifitas ahli Syurga. Allah bersihkan ahli syurga dari keingina-keinginan yang hina. “Perumpamaan syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang takwa ialah (seperti taman). mengalir sungai-sungai di dalamnya; buahnya tak henti-henti, sedang naungannya (demikian pula). Itulah tempat kesudahan bagi orang-orang yang bertakwa; Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka adalah surga Firdaus menjadi tempat tinggal, mereka kekal di dalamnya, mereka tidak ingin berpindah daripadanya (Ar Ra’d: 35)”.
Pasal ke tujuh: Syurga dan Neraka; menurut Informasi Al Qur'an balasan amal ibadah bukan hayalan tetapi fakta yang akan diterima oleh setiap manusia. Neraka telah Allah siapkan sebagai tempat orang-orang yang mengingkari-Nya. Syurga disiapkan untuk orang-orang yang telah Allah maafkan kesalahan-kesalahannya ketika hidup di dunia.

Tidak ada komentar: